Chcete žít dlouhý a zdravý život?

Obyvatelé italského ostrova Sardinie ujdou denně v průměru přes pět kilometrů, pasou totiž ovce, porážejí stromy, krmí krávy, pečují o olivovníky a všeobecně jsou hodně pohybově aktivní.

Na druhé straně světa obyvatelé japonské Okinawy nesnědí všechno jídlo, co mají na talíři, respektive konzumují malé porce.

Oba tyto regiony jsou výjimečné právě průměrnou délkou života svých obyvatel. Možná je načase se jejich životem trochu inspirovat a zjistit, čím to je, že jejich život je dlouhý a zdravý.

Lékař Dan Buettner se ve své knize zabývá rozklíčováním tajemství dlouhověkosti napříč celým světem. Ve svém výzkumu se zaměřil na oblasti, kde žijí lidé nadprůměrně dlouho.

Oblast Barbagia na Sardinii, Okinawa v Japonsku, komunita Adventistů sedmého dne v Loma Linda v Kalifornii a oblast Nicoya v Kostarice, tyto čtyři regiony se pyšní nejdelší průměrnou délkou života.

„Problémem západního světa jsou často zmatené a mnohdy i protichůdné informace o zdravém životním stylu,“ říká Buettner. „V průběhu několika měsíců se můžete dozvědět, že se máte vyhýbat všem sacharidům, že tělo sacharidy nutně potřebuje, že potřebujete jen omezené množství sacharidů, nebo že máte konzumovat jen některé sacharidy.“

„V regionech, kde se lidé dožívají vysokého věku, tyto informace obvykle nejsou k dispozici. Sdělení o zdravém životním stylu je jednoduché a jasně pojmenovatelné. Místní lidé se navíc většinou vůbec nezabývají tím, jestli žijí zdravě, ale respektují stejný životní styl jako jejich předci.“ dodává lékař.

Inspirujte se tipy na dlouhověkost, které ve spolupráci s doktorem Buettnerem sestavil magazín Forbes:

  •  Mějte dostatek pohybu

Buettner zjistil, že lidé žijící ve zmíněných oblastech jsou fyzicky aktivní.  Nemusíte hned začít trénovat na maraton. Stačí, když začnete chodit na dlouhé vycházky (5-6 km), běhat, jezdit na kole, plavat, chodit do fitka, případně jakýkoliv jiný pohyb. Volba už je na vás. Zkuste pro začátek místo výtahu a eskalátoru jít po schodech, obden si nechte ujet autobus a běžte pěšky. Všechno se v dnešní době sezení u počítačů v kancelářích počítá.

U nás totiž jen stěží budete pást ovce, kácet stromy, či se starat o domácí zvířata, nebo pracovat na poli, zahradách či v sadech. Proto je důležité tento pohyb nahradím jiným.

  • Zmenšete porce

Na japonském ostrově Okinawa, který je proslulý dlouhověkostí svých obyvatel, platí pravidlo „hara hachi bu.“ To znamená, že člověk nesní nikdy všechno jídlo, které má na talíři, a nikdy nedosáhne pocitu úplné sytosti. Neznamená to, že byste si měli nandat obří porci a tu nesnít. Lepší bude zvolení přístupu malé porce. V Evropě či Severní Americe je všeobecně známo, že lidé jí zbytečně moc. Často to také na ulici tak vypadá.

Inspirujte se a nenakládejte si maximální porci. Když budete jíst méně, hlady určitě neumřete. Jediný důvod, proč se u nás častěji objevuje pocit hladu je, že tělo je zvyklé každý den ve stejnou dobu na svou porci jídla. Pokud jí snížíme, hladovost postupně zmizí.

  • Využijte rostlinnou stravu

Všechny regiony s mimořádnou délkou života mají jídelníček založený především na rostlinné stravě. Na Okinawě jsou populární brambory a tofu. Obyvatelé Sardinie preferují boby a zeleninu, kterou si sami vypěstují. Komunita Adventistů sedmého dne má jídelníček sestavený především z obilovin, ořechů a semen.

  • Najděte smysl života

Pokud ráno vstáváte jen proto, že máte neodkladnou pracovní schůzku, je načase zamyslet se nad smyslem života. Všechny komunity s mimořádnou délkou života kladly důraz na jeho smysl.

Proč ráno vstáváte? Dává vám to, co děláte, smysl? Chodíte do práce jen proto, abyste měli z čeho platit složenky?

  • Omezte stres

Členové komunity v Loma Lina v Kalifornii mají každý den vyhrazený čas na modlitby a meditace.

I oni jsou někdy ve stresu nebo mají svou práci, ale každý den ve stanovenou dobu na tyto „povinnosti“ zapomenou a věnují se sami sobě. I obyvatelé Kostariky praktikují podobný rituál. Každodenně dodržují svou odpolední siestu, během níž si obvykle zdřímnou nebo se věnují vlastní rodině.

Určete si během dne čas, který budete mít jen sami pro sebe. Pokud ho nemáte, tak si do diáře napište na zítřek novou schůzku: „schůzka se sebou“, to bude totiž vaše nejdůležitější schůzka.

  • Zaměřte se na rodinu

Výzkumy potvrdily, že manželé a partneři žijí déle než lidé, kteří jsou rozvedení nebo svobodní. Stejně tak se na delší život ve srovnání s bezdětnými lidmi mohou těšit rodiče. Prarodiče, kteří žijí se svými rodinami nebo v jejich blízkosti, mají delší život než lidé v domovech důchodců.

Zdravý životní styl a způsob našeho přemýšlení jistě ovlivňuje délku našeho života, ale je třeba kromě něho myslet i na vnější podmínky, ve kterých žijeme. Je prostředí ve kterém žijeme čisté a přínosné? Pokud není, bylo by možné ho změnit?

Je načase přijmout zodpovědnost za vlastní zdraví!

Petr, fabay.cz

Autor blogu: Petr Havránek

Rád lidi inspiruji a motivuji každý den, a proto si můžete nechat posílat: Transformační citáty

Předchozí příspěvek
Leave a comment

3 Comments

  1. Ľudka

     /  11.9.2013

    Dobrý den, velice si vážím lidi, jako jste vy Petře :-) Tyto zásady jsou mi již dlouho známe, a také se je snažím dodržovat. Neříkám, že se mi to 100% daří, ale jsem zdravější, než před 10 – 15 lety. Ve vašem životním stylu mi ještě chybí dva faktory a byl by úplně stejný, který propaguji a prezentuji i já na mém webu. Jsem členem Občanského sdružení Život a zdraví a lektorkou pro Kluby zdraví, které toto sdružení zastřešuje. Ráda budu i k pomoci, jestli budete chtít. Už jsem pomohla se uzdravit lidem i ze smrtelných nemocí. Přeji vám mnoho úspěchů a spokojených příznivců Ľudka

    Odpovědět
    • Petr, fabay.cz

      Děkuji za váš komentář :).

      Máte pravdu, nejde o žádný objev pod sluncem. Někdy je důležité, připomínat si to, co už známe, místo toho, abychom pořád hledali něco nového :).
      Moc se mi líbí, čím se zabýváte. Budu moc rád, když mi napíšete, co byste tam ještě doplnila. Klidně napište na petr@fabay.cz

      Mějte se fajn.

      Odpovědět
  2. Máte pravdu, nejde o žádný objev pod sluncem. Někdy je důležité, připomínat si to, co už známe, místo toho, abychom pořád hledali něco nového.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


osm × = šedesát čtyři

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>