Jak si vylepšit život, díky malé změně

zlozvyk

Až 90% lidí selže při novoročních předsevzetích a při osvojování nových návyků. Proč tomu tak je, a dá se to vůbec změnit, nebo je úspěch předurčen jen hrstce vyvolených?

Úspěch není vůbec nic mýtického. Je to cesta, na které každý den trochu pracujeme a vždy uděláme něco malého, co nás posune k cíli. Když se naučíme každý den udělat něco pro svůj cíl, a vytrváme, je už jen otázkou času, kdy uspějeme, ať se jedná o cokoliv.

Už Leonardo da Vinci kdysi prohlásil:

„Žádný člověk není takovým hlupákem, aby nedošel k úspěchu v jedné věci, je-li v ní vytrvalý.“

Pojďme se tedy podívat na to, jak se zbavit našich zlozvyků a osvojit si nové návyky, které nás posunou k našim cílům.

Vyzkoušejte tento postup

Jak se zbavit zlozvyku?

Nejlepším způsobem, jak se zbavit zlozvyku je nahradit ho návykem, který si chceme osvojit. Každopádně je důležité začít si držet odstup od svého zlozvyku. Pokud jste závislí na čokoládě a každý den jednu zpucujete, VYHOĎTE všechny, co máte doma.

Zakázané ovoce totiž nejvíc chutná, a pokud si řeknete, že už nebudete jíst čokoládu a každý den kolem ní doma budete chodit, jak to asi dopadne? Když se jí zbavíte, bude u vás hůře dostupná a až vás přepadne mlsná, do krámu už se vám nebude chtít, a než byste do něj došli pravděpodobně si to i rozmyslíte.

Jak jsem se zbavil závislosti na počítačové hře

Před časem jsem hrál jednu počítačovou hru, která se nedá dohrát. Byl to fotbalový manažer, kde se pořád rozjížděla nová a nová sezona. Stala se z toho lehká závislost, a hrál jsem každý den. Myslel jsem, že to omezím tak, že si to povolím jen v pozdějších večerních hodinách, jenže to moc nepomohlo. Každý den jsem se díval na ikonu hry na ploše, a tak jsem selhal a spouštěl hru i odpoledne a hrál třeba do noci.

Udělal jsem tedy jednoduché a rázné řešení. Hru jsem z minuty na minutu odinstaloval. Díky tomu, mě už nemělo co lákat a navíc, jsem měl hru uloženou v určitém místě. Po odinstalování už pro mě hrát hru od začátku nedávalo smysl. Od té doby jsem jí nehrál :). Máte odvahu odinstalovat hru nebo vyhodit čokoládu? Čím méně přístupné se to pro vás stane, tím lépe.

Jak si udržet návyk po celý rok

Začněte v malém

Většina předsevzetí zkrachuje na tom, že si dáme příliš velké sousto, a brzy nás odradí nechuť každý den velké sousto opakovat. Začněte v malém.

1)      Dejme tomu, že chcete jednou uběhnout maraton, ale přeci první den nepoběžíte maraton, když jste předchozích deset let doběhli sotva autobus. Začněte běhat třeba jen 5 minut denně.

2)      Nebo chcete chodit cvičit, ale po týdnu to vzdáte, protože nevydržíte v posilovně hodinu každý den, a ještě máte divný pocit, protože vám přijde, že vás tam všichni sledují. Začněte cvičit doma deset minut denně. Pár dřepů, pár kliků, pár sklapovaček, to zvládnete. Na YouTube najdete řadu návodů na to, jak cvičit doma.

Postupně délku či množství navyšujete na standard, kterého chcete dosáhnout.

Pravidelnost – vynechávání

Mnohem důležitější než délka vašeho návyku je pravidelnost. Dělejte vše, jak vám to vyhovuje, ale snažte se to dělat každý den.

Když jednou vynecháte, tak se nic zásadního neděje, ale vyvarujte se dvou a více vynechání. Tím si totiž začnete vytvářet „nový návyk“, jenže ten, na který jste byli vy i váš mozek zvyklý, a proto je jednoduché po druhém vynechání vynechat i potřetí.

Vyzkoušejte postup, který zafungoval u desítek lidí

Dělejte pouze jednu změnu naráz

Hodně lidí chybuje i v tom, že celý rok nic moc neřeší, a po novém roce na sebe navalí deset nových předsevzetí. Možná to znáte. Přestanu kouřit. Začnu cvičit. Budu chodit víc pěšky. Přestanu koukat na TV.

Pokud začnete řešit více návyků naráz, tak s jejich počtem zásadně snížíte možnost konečného osvojení návyku. Začněte pouze s jedním, a až po jeho osvojení si zvolte další.

Pozitivní emoce spojené s návykem

Snažte se svůj návyk propojit s tím, co vás baví. Chcete začít běhat, ale běhání vás moc nebere? Vezměte si sebou MP3 přehrávač s oblíbenou hudbou a začněte běhat pouze 10 minut denně. To jsou dvě až tři písničky, které máte rádi. To se dá, ne? :)

Vaše oblíbená doba

Nejen pozitivní emoce hrají při úspěšném osvojení roli. Je dobré zvolit i vhodnou dobu. Proč byste měli běhat v 6 ráno, když vstáváte normálně v 8. To by byly dva návyky naráz. Brzké vstávání a ještě běhání. Běhejte večer nebo tehdy, kdy se vám to nejvíc osvědčí.

Vydržte minimálně 21 dnů. To je doba, za kterou se vytvoří nové neuronové cesty v mozku, a kdy si na návyk zvykneme tak, že se z něj stane přirozená rutinní součást života.

Když selžete, zkuste to znovu

Možná se vám to napoprvé nepodaří. Zkuste to znovu. Nyní už pravděpodobně víte, kde jste prvně dělali chybu.

  • Možná jste moc tlačili na pilu, a ta proto neřezala.
  • Možná jste si ukousli až moc velké sousto, nebo jste si málo představovali, jaké to bude až té změny dosáhnete.

Nyní jste již více poučeni, a máte mnohem větší předpoklad nový návyk osvojit. Pusťte se do akce.

Práce na nových návycích se pro vás může stát zábavou, pokud dodržíte výše zmíněná pravidla. Stačí postupovat krok za krokem a návyky postupně rozšiřovat.

Zbavte se výmluv

Když budete mít svůj cíl na očích, nebude tak snadné se sám sobě na něco vymluvit. Cíl je vaše motivace — důvod, proč to děláte. Opravdu. Můžete jen tak ležet u televize, ale jestliže se zaměříte na to, proč toho doopravdy chcete dosáhnout, motivuje vás to. Představujte si pravidelně váš cíl v duchu jako splněný a vydejte se na cestu, jež k němu vede.

 

Vyzkoušejte postup, který zafungoval u desítek lidí a změnil jim život k lepšímu.

Petr, fabay.cz

Autor blogu: Petr Havránek

Rád lidi inspiruji a motivuji každý den, a proto si můžete nechat posílat: Transformační citáty

Předchozí příspěvek
Leave a comment

2 Comments

  1. Petře, výborný článek. Tyto postupy zaručeně fungují. Máme tu však i skupinu lidí, kteří tohoto nejsou schopni dosáhnout a není to až tak jejich vina. Nahrané programy v jejich hlavách jsou tak silné, že bez odborné pomoci nejsou schopni se pohnout dál. Je to podobné, jako u jakékoli závislosti.
    Vše souvisí se vším a neb….. Kde se stala chyba a je nějaké řešení?

    Více zde: http://p741.webnode.cz/news/vse-souvisi-se-vsim-a-neb-kde-se-stala-chyba-a-je-nejake-reseni-/

    Odpovědět
  2. moni

     /  7.3.2014

    dobryden prajem, uzasny clanok, mal by ste byt vzor pre dnesnu mladez. Aj ja to mam overene praxou. ;)

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


tři × osm =

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>