Je info-podnikání podvod?

Nedávno jsem narazil na jednu anketu, u které otázka zněla, zda je infopodnikání podvod a většina lidí hlasovala pro to, že je.

Nevím už na jaké stránce a v jakém kontextu otázka byla položena, ale přijde mi, že u nás stále ještě panuje řada mýtů a nedostatku informací, díky kterým nabýva řada lidí tohoto názoru.

Většina z vás už určitě narazila na pojmy, jako jsou Info-produkt, Info-podnikání a Info-podnikatel. V zásadě by se dalo shrnout, že jde o poskytování či prodej informací buď zdarma nebo za peníze.

Možná si myslíte, že prodej info-produktů je nějaký trend nové doby, ale opak je pravdou. S info-produkty se setkáváme již stovky let a najdete jich plné regály v knihkupectví. Ano, kniha je opravdu info-produkt. Obsahuje informace, které získáte tím, že si jí zakoupíte.

Z čeho pramení ta myšlenka, že by mělo jít o podvod…

  • Každý nový trend sebou nese i určitá negativa.

Tak jako si MLM v 90. letech udělal špatnou reklamu, protože se našlo pár lidí, kteří to dělali ne úplně košér nebo dokonce podvodně, tak se i v info-podnikání najde řada lidí, kteří se chtějí obohatit na úkor druhých, ale neposkytnou odpovídající hodnotu.

To ovšem ještě neznamená, že celé info-podnikání je podvod. To bychom mohli říct, že podnikání je podvod a zaměstnání je také podvod, protože je spousta podnikatelů a zaměstnanců, kterým byste nesvěřili své peníze, nebo od kterých byste něchtěli žádnou službu.

  • Šíření nenávistných článku s polovičatými a lživými informacemi.

Vyrojila se řada článku, která šíří polopravdy a nenávistné komentáře vůči lidem zabývajícími se info-podnikáním a háže všechny do jednoho pytle.

Tito lidé většinou ani nezjišťují dostatek informací, a další lidé je pro své články uvádí jako relevantní zdroj a citují z nich :). Často to dělají jen kvůli tomu, aby si pro svůj blog zajistili větší čtenost, protože negativní informace se šíří rychleji než ty pozitivní. Stačí se podívat na zprávy nebo si přečíst noviny a spočítat pozitivně a negativně zaměřené články a reportáže.

  • Peníze – zdarma vs 10000

Jedním z argumentů, na který lidé upozorňují, jsou také peníze. Info-produkty jsou dle názoru mnohých lidí předražené a nemají odpovídající hodnotu. Cena je velmi relevantní záležitost. To, co někomu přijde drahé, může přijít jinému levné. Rozhoduje poptávka a nabídka. Většina produktů nabízí garanci spokojenosti, takže komu se kvalita za cenu, kterou při nákupu vynaložil, nelíbí, může si nechat peníze vrátit.

  • Návod – Jak podnikat, jak zbohatnout

Další věcí, která se některým lidem nelíbí je, že většina info-podnikatelů učí zejména JAK PODNIKAT. Jejich info-podnikání je tedy založené na tom, že vás naučí to, co sami dělají tím, že vám svůj produkt prodají. Na ničem jiném se prý moc vydělávat nedá.

Pokud je produkt kvalitní, tak nevidím důvod, proč by někdo, kdo podniká nemohl to samé učit druhé. A znám řadu produktů, které svým majitelům vydělaly hodně peněz, a netýkají se podnikání na internetu nebo zbohatnutí.

  • Prodávání naděje

Tomuhle argumentu rozumím ze všeho nejméně. Co znamená prodávat naději? Že slíbím lidem něco, čeho není možné dosáhnout? Že nemohou lidé dosáhnout do roka milionového příjmu z info podnikání? My jsme tvůrcem vlastního vesmíru a my určujeme své mantinely. Takže kdo chce, hledá způsoby a kdo nechce, ten hledá důvody :).

 

Shrnutí

Určitě si nemyslím, že info-podnikání je podvod. Kdybych si to myslel, tak ho samozřejmě nedělám :). Bohužel tak jako v MLM, finančním poradenství či v jakémkoliv jiném businessu  se vždy najde pár lidí, kteří to budou dělat špatně. Nebudou poskytovat odpovídající hodnotu a služby, naopak se budou chtít obohatit na úkor druhých. Je to nešvar, který většinou přichází s něčím novým a několik let trvá, než se vše ustálí.

To však ještě neznamená, že bychom měli hodit všechny info-podnikatele do jednoho pytle a považovat je za podvodníky.

Petr, fabay.cz

Autor blogu: Petr Havránek

Rád lidi inspiruji a motivuji každý den, a proto si můžete nechat posílat: Transformační citáty

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


dva × = osm

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>